Elias – MOSTin robottien työhyvinvointivalmentaja

Millainen on normipäiväsi MOSTilla?

Eliaksen työpäivä alkaa suurin piirtein samalla kaavalla jokainen arkiaamu. Työpäivään virittäytyminen tapahtuu kävelemällä kotona omaan työpisteeseen, sen jälkeen avataan kone ja ryhdytään käymään läpi Aulis-robotin laatimat tiketit sekä tsekataan sähköpostiin tulleet mahdolliset virheviestit. Mikään muu työpäivässä ei sitten toistukaan samalla kaavalla, vaan jokainen työpäivä on mukavasti erilainen.

Eliaksen supportin työ tähtää siihen, että robotit pysyvät työkykyisinä. Yleensä robottien työkuntoon takaisinsaattaminen vaatii vain pieniä, muutaman minuutin herättelyjä. Yleensä häiriön syynä ovat asiakkaiden kohdejärjestelmien päivitykset tai kolmansien osapuolten häiriötilanteet omissa palveluissaan. Eliaksen työssä näkyykin hyvin konkreettisesti se, kuinka laajoissa kumppanuusverkostoissa nykypäivän yritykset toimivat. Mikäli haaste osoittautuu laajemmaksi, otetaan kuntoutustyöhön mukaan robottikehittäjä.

Miten päädyit MOSTille?

Eliaksen tie MOSTille kulki jo yli kolme vuotta sitten opintoihin kuuluvan harjoittelun kautta. Vinkin tähän siirtoon antoi isä, joka tunsi Ollin. Ohjelmistorobotiikka ei ollut Eliakselle mitenkään tuttua ammattikorkeakoulun opintojenkaan kautta, vaan MOSTilla avautui tässä suhteessa kokonaan uusi maailma.

Elias on myös itse koodannut alkuvaiheessa robotin, jonka tehtävänä oli muistuttaa asiakkaan esimiehiä tiiminsä lähestyvistä synttäreistä. Toteutus auttoi ymmärtämään konkreettisesti robottikehittämisen logiikkaa ja bonuksena saatiin vielä hyvää mieltä tuottava ratkaisu asiakkaalle.

Tänä päivänä Elias on yksi niistä muutamista työntekijöistä, jotka ovat saaneet kokea muutamassa vuodessa MOSTin huiman kehityskaaren. Elias kuitenkin iloitsee siitä, että alkuajan innostus ja vauhdikas tekeminen ei ole mihinkään kadonnut, vaikka yrityksen kasvaessa mukaan on tullut systemaattisuutta ja suunnitelmallisuutta. 

Mahtavat asiakkaat ovat tämän työn suola!

Elias oikein yrittää kaivella muistiaan, onko kohdannut MOSTin aikana yhtään kiukkuista asiakasta tai asiakasviestiä – eikä ainuttakaan muistu mieleen! MOSTin asiakkaat ovat kivoja ja vaikka help deskiin yleensä asioidaan vain häiriötilanteissa, on asiakkaiden suhtautuminen ollut ratkaisukeskeistä ja rentoa. Ja miksipä ei olisi – niin isolla sydämellä, sinnikkyydellä ja rautaisella ammattitaidolla Elias suhtautuu omaan työhönsä asiakasrajapinnalla. Eliaksen hyväntuulisessa ja osaavassa ohjauksessa MOSTin robottikehittäjät kyllä loihtivat kaikkiin kiemuraisimpiinkin ongelmiin ratkaisut!

Oman työn hallinta

Hyvään työsuoritukseen liitetään yleensä sanoja energisyys, innostuneisuus, keskittyminen, tehokkuus ja työn imu. Yleensä ihmiset yliarvioivat sen, kuinka paljon he saavat aikaiseksi ja aliarvioivat, miten paljon heidän työhönsä tulee keskeytyksiä. Elias on havainnut samat lainalaisuudet omassa työssään. Itsenäinen ja kotoa käsin tehty asiantuntijatyö vaatii vahvoja oman työn ja ajankäytön hallintataitoja. Suunnitelmallisuus luo tavoitteellisuutta ja tavoitteet helpottavat keskittymistä ja huomion kohdistamista.

Miten palaudut työstäsi?

Elias on pienen tyttövauvan isä. Kotona työskennellessä onkin parasta aivojen taukojumppaa käydä välillä pieniä jutustelutuokioita Sylvian kanssa. Kotona eletään vaihetta, jossa tutustutaan kiinteiden ruokien ihmeelliseen maailmaan. Lempparit ovat löytyneet bataatista ja kesäkurpitsasta ja iltapäivän herkutteluhetket kruunaavat mango ja kuningatarsose. Vapaa-ajan tekemiset keskittyvät tällä hetkellä pitkälti vaunulenkkeihin ja retkeilyyn perheen kesken. Joskus arki-iltoina Elias pääsee livahtamaan poikien kanssa nettipelien pariin. Arki-illan luksukseksi kelpaa myös hetki omaa aikaa kauppareissun muodossa. MOSTin käytänteet ja suhtautumistapa ovat tehneet helpoksi yhdistää työ ja perhe-elämä tasapainoiseksi kokonaisuudeksi.